Rust! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Josje en Marijke - WaarBenJij.nu Rust! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Josje en Marijke - WaarBenJij.nu

Rust!

Blijf op de hoogte en volg Josje en Marijke

21 December 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ha allemaal,

Wat leuk om al die lieve reacties van jullie te lezen. Dit doet ons erg goed!

Zondag 25 november, onze eerste dag in Luang Prabang. Na een heerlijk ontbijtje wilden we de stad gaan verkennen. Om onze route verder uit te stippelen zijn we een booking office ingelopen en hebben we voor de volgende ochtend de bus geregeld naar Vang Vieng. Natuurlijk moet zo'n ticket betaald worden, dus op richting de pinautomaat. Wederom drama! Onze pinpassen deden het niet. Gelukkig zijn we uit de brand geholpen door twee Nederlandse meisjes en kunnen we voorlopig weer vooruit! Toch heeft dit gedoe onze dag wat doen verpesten. Om die reden hebben we de stadswandeling gecanceld en zijn we voor de rest van de middag op een terrasje beland.

Maandagochtend werden we alweer om 06.45u opgehaald voor de busrit naar Vang Vieng. Met een minivan en maarliefst 5 personen hadden we veel ruimte, heerlijk! Uiteindelijk zijn we, na een prachtige tocht, om 13.00u aangekomen in Vang Vieng. Het is een rustig maar erg gezellig stadje, met een mooie omgeving. Vang Vieng staat bekend om het tuben, dit stond dan ook ons programma. Helaas was het weer in Vang Vieng erg slecht, waardoor de rivier buiten zijn oevers was getreden en erg wild was. We hebben dus maar besloten om het tuben over te slaan. Wel hebben we in Vang Vieng een blue lagoon bezocht. Helder blauw water waar we lekker in hebben gezwommen. Na 3 dagen Vang Vieng hebben we de sleepingbus gepakt naar Vinh, Vietnam.

Donderdag 29-11 zijn we om half 2 opgehaald voor de lange rit naar Vinh. Deze busreis was niet helemaal soepel verlopen. Ze noemen de sleepingbus ook wel de hellbus, nou dit gold ook voor ons! Aangekomen in Vinh dachten we dat het niet erger kon worden, helaas. Vinh bleek totaal geen toeristenstad te zijn en we hadden weer problemen met het pinnen van geld. Gelukkig hadden we nog wat Euro's op zak die we hebben kunnen inwisselen, zodat we een slaapplaats konden betalen. Uiteindelijk hebben we aan geld kunnen komen via Western Union. Western Union was onze enige optie en laatste hoop om aan geld te kunnen komen, fijn dat deze mogelijkheid bestaat. 1 ding hebben we hiervan geleerd, ga nooit op reis zonder creditcard!! Nadat we ons geld bij de Western Union hadden opgehaald, hebben we snel de trein gepakt naar Hue.

De eerste dag in Hue hebben we te voet de stad bekeken. Hue heeft een mooi oud centrum, ook zijn er veel overblijfselen van de oorlog te bezichtigen. Maandag 3-12 hebben we een scooter gehuurd en hebben we de omgeving van Hue verkend. Scooter rijden is hier nog vrij lastig, het verkeer is een chaos. Iedereen rijdt zig-zag door elkaar, er zijn geen regels en het is drukte van jewelste. Buiten de stad hebben we een aantal pagoda's en tombes bekeken.
Dinsdag 4-12 hebben we een motorbike (anders dan de scooter is dat je moet schakelen) gehuurd. Met de motorbike zijn we van Hue naar Hoi An gereden. De route naar Hoi An was prachtig. We zijn door bergen, langs zee en door steden en dorpen gereden. Geweldig om dit op eigen initiatief te doen!

In Hoi An hebben we een aantal dagen rustig aan gedaan. Dit was ook ons plan, lekker relaxen op het strand. Helaas werkte het weer niet echt mee waardoor we maar 1 dag echt op het strand gelegen hebben. Verder is Hoi An echt een heel gezellig en sfeervol plaatsje. Veel lichtjes, gezellige eet-en drinkgelegenheden en marktjes. Ook kun je op elke hoek van de straat kleding op maat laten maken.

Zaterdag 8-12 hebben we de nachttrein gepakt naar Nha Trang. Hier hebben we een goed(koop) hotel gevonden op nog geen 5 minuten lopen van het strand. En ook niet geheel onbelangrijk, in Nha Trang was het heerlijk zonnig. We hebben dan ook een aantal dagen lekker aan het strand vertoeft.
In Nha Trang hebben we een tweedaagse motortour vastgelegd. Van Nha Trang, over Dalat, naar Mui Ne. We hadden eerder al goede verhalen gehoord over deze 'Easy Rider' tour, dus waren erg benieuwd.
14-12 werden we om 09.00u opgehaald door Mr. Tam en Mr. Trach voor de motortour. Onze backpacks en dagrugzakken achterop de motor gebonden, en klaar voor vertrek. We zijn de stad uitgereden en hadden onze eerste stop bij rijstvelden. Hier gaf Mr. Tam ons meer informatie en konden we zien hoe het land bewerkt en ingezaaid werd. Hierna hebben we de tocht vervolgd, en deze was genieten! Lekker achterover leunen en de mooie omgeving bewonderen. De volgende stop was het bezichtigen (en proeven) van suikerplanten, bittermeloenen en watermeloenen. Verder stopten we zo nu en dan om het uitzicht te bewonderen. Helaas begon het onderweg super hard te regenen, we zaten ook nog eens hoog in de bergen waardoor het erg koud was. De regenpakken die we aan kregen waren niet helemaal (of helemaal niet) waterdicht. Na een lekkere lunch zijn we gestopt bij een koffiebonen en fruitplantage. In Dalat hebben we een pagode bezichtigd. De handgemaakte beelden uit boomstammen en het mozaiek was prachtig. Ook hebben we het oude treinstation van Dalat bekeken.
De tweede dag van de motortour begon al vroeg, om 07.00u zijn we vertrokken. Na een uurtje touren stopten we bij een 'wezelkoffiefabriek'. Hier krijgen de wezels de koffiebonen met de zoete vrucht eromheen te eten. De koffiebonen worden vervolgens door de wezels weer uitgepoept, even laten drogen, malen en je hebt wezelkoffie. Na dit bezoek zijn we doorgereden naar een zijdefabriek. Hier konden we zien hoe ze van de cocons zijde maken. Erg bijzonder! Daarna hebben we een bezoekje gebracht aan de olifantenwaterval. Deze wordt zo genoemd omdat je in de waterval zelf (blijkbaar) de neus van een olifant kan zien en in de stenen eronder een liggende olifant. Wij vonden de waterval vooral erg mooi! We hebben onze tocht vervolgd en zijn onderweg meerdere malen gestopt om het prachtige uitzicht te aanschouwen. Zo koud als het in Dalat was, zo warm was het in Mui Ne. Mui Ne heeft dan ook het beste (warmste) klimaat van heel Vietnam. We werden afgezet bij een leuk guesthouse. Na afscheid van onze 'Easy Rider' vrienden hebben we een fiets gehuurd en zijn we richting het centrum van Mui Ne gefietst.

Mui Ne is een ware kitesurfersplaats! Aan het strand zie je honderden vliegers in de lucht, een erg leuk gezicht. Mui Ne is een gezellig plaatsje, met veel leuke barretjes aan het strand. We hebben een mooie waterval bezocht en de rode en witte zandduinen. Ook hebben we een scootertje gehuurd en de omgeving bekeken. Verder hebben we vooral aan het strand gelegen, want het was eigenlijk te warm om iets anders te doen!

Vanmorgen hebben we de bus gepakt naar Ho Chi Minh City. Daar zijn we inmiddels aangekomen. Onze laatste bestemming voordat we richting Cambodja gaan.

Vanuit Ho Chi Minh City wensen wij iedereen prettige kerstdagen en een gelukkig, gezond en liefdevol 2013.

Veel liefs Marijke & Josje.

• 21 December 2012 - 13:49

Moniek:

He meiden!

Zo te lezen gaat het nog steeds allemaal goed met jullie en hebben jullie het goed naar je zin!
    Ik zou zeggen geniet ze nog lekker met z'n 2tjes en we kletsen met kerstmis weer bij!

Groetjes!! xx

• 21 December 2012 - 18:38

Marleen:

Leest weer heerlijk weg zeg! Echt een leuk avontuur wat jullie daar meemaken!
    Geniet er nog van en voor jullie ook hele fijne kerstdagen en een super 2013!

• 22 December 2012 - 07:43

Sonja:

Hi ladies,

Wat een leuk verhaal.. :) Wat maken jullie een hoop mee daar. Die motortour klinkt ook wel heel erg gaaf. En een paar dagen strand is ook niet verkeerd natuurlijk, even lekker bijkomen. En ik zag net de foto's op facebook, lekker met de gitaar bij het kampvuur, gezellig!

Nouuuu ga vooral door met genieten daar en ik wacht op jullie volgende verslag.

Voor jullie een hele bijzondere kerst en oud&nieuw dit jaar, alle goeds voor jullie!

X van Jade en Sonja

• 22 December 2012 - 14:44

Louise:

Hoi Josje en Marijke,

Leuk om te lezen (en te horen via de Bardoeltjes) dat jullie het zo naar je zin hebben. Een hele ervaring en berg aan herinneringen die je voor je hele leven meeneemt en niemand je meer afpakt. Hier is het nu kerstvakantie en regent het volop. De komende weken lekker bijkomen van het "harde" werken.. Dat werken missen jullie natuurlijk niet! Wij wensen jullie hele gezellige kertsdagen en een gelukkig nieuwjaar mét of zonder vuurwerk.
    Liefs van Eric - Louise - Luc - Vera - Cas.

• 22 December 2012 - 14:45

Louise:

Hoi Josje en Marijke,

Liefs van Eric - Louise - Luc - Vera - Cas.

• 22 December 2012 - 16:57

Ellen Van Der Heijden En Familie:

Hoi Jos en Marijke,
    je verwacht toch niet dat we medelijden hebben hè met jullie als het een beetje regent.
    Hier is het al dagen kletsnat en blijft het kletsnat. Daarbij hebben we hier geen zonnig strand in de buurt.
    Maar.....wij hebben wel een kerstboom met lichtjes en over ruim een week vuurwerk, dat is ook bijzonder.
    Wat een bijzondere verhalen van jullie twee, geniet ervan!
    Voor jullie ook een heel gelukkig en mooi 2013.
    Ik weet niet of daar ook een soort van kerst is maar als dat zo is dan zal het wel heel speciaal zijn, veel plezier.

• 22 December 2012 - 20:35

Els:

Dag allemaal,

Ik wens iedereen gezellige kerstdagen en het allerbeste

voor het nieuwe jaar 2013, nl. de 4 G’s:

Marieke Derks

• 22 December 2012 - 20:47

Riny En Els:

Hallo meiden,

Weer een mooi verslag geschreven samen; schrijvers in de dop!
    Ik vind wel dat er iets teveel tijd tussen de verslagen zit, bijna een maand.
    Jullie worden toch niet lui. hé!
    Wij wensen jullie samen hele gezellige kerstdagen op het strand van Ho Chi Minh, bij 34 graden!
    Ik hoop niet dat jullie van een witte kerst dromen, want dat gaat echt niet lukken!
    Denk die sneeuw er maar bij zou oma zeggen!
    Dikke kus van ons allemaal,
    de bardoeltjes.

• 25 December 2012 - 15:19

Nel En Harry Lagarde:

Hallo Marijke en Josje,
    Wat een belevenis voor jullie geniet er samen maar lekker van. We wensen jullie alle goeds toe voor 2013 en geniet nog een maand van jullie vakantie. Groetjes van Harry en Nel.

• 07 Januari 2013 - 15:43

Carla (kw1c):

Dag meiden,

Leuk om een berichtje van jullie te lezen en op deze manier met jullie mee te reizen.
    Ik wens jullie een avontuurlijk en kleurrijk 2013 vol verwondering en mooie ontmoetingen.

Geniet van alles wat op jullie pad komt!

Bosche groetjes,

Carla