De wedstrijd is begonnen.. - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Josje en Marijke - WaarBenJij.nu De wedstrijd is begonnen.. - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Josje en Marijke - WaarBenJij.nu

De wedstrijd is begonnen..

Blijf op de hoogte en volg Josje en Marijke

25 November 2012 | Laos, Luang Prabang

Hallo allemaal, daar zijn we weer!

Op dinsdag 13 november hebben we onze reis vervolgt naar Ayutthaya. We hebben aan het eind van de middag de trein gepakt en uiteindelijk zijn we in de avond aangekomen bij ons guesthouse. En wat voor een welkom kregen we daar! De eigenaresse is prettig gestoord, de kamer was prima en het was er zeer gezellig.
De volgende dag hadden we al vroeg de wekker gezet om met de fiets Ayutthaya te verkennen. Deze stad staat bekend om haar ruines! Verder hebben we veel tempels gezien, zijn we een mooi park doorgefietst en zijn we naar de olifantenkraal geweest. Dit was erg schitterend en bijzonder om te zien.

Op donderdagochtend zijn we met de bus verder getrokken naar Sukhothai. Aangekomen bij ons guesthouse waren we blij verrast. ''Wauw, wat ziet dit guesthouse er prachtig uit!'' Gelegen in een mooie tropische tuin, met eigen hutje! 's Avonds bleek het wel een dooie bedoeling te zijn, om 21.00u was iedereen weg en moesten wij afsluiten!
De volgende ochtend hebben we de bus genomen naar het historische centrum. Hier hebben we ieder een fiets gehuurd en zijn we het nader gaan verkennen. De historie was prachtig, de ruines nog mooier dan in Ayutthaya en alles ligt dichter bij elkaar. Ook de omgeving is mooier en men is vriendelijker en relaxter.
Grappig is dat de kinderen ons graag een handje geven en naar ons zwaaien. Sukhothai is zeker de moeite waard om een tussenstop te hebben!

Op zaterdag 17 november zijn we na een prima ontbijtje met de tuk tuk afgezet bij de bushalte voor onze tocht naar Chiang Mai. Na een wijl in een stilstaande bus te hebben gezeten, bleek deze kapot te zijn en moesten we overstappen naar een andere bus. Deze was een stuk kleiner en dikke pecht voor ons; het was een stopbus! Twee uur later waren we pas 75 kilometer verder. Hierdoor heeft onze reis logischerwijs heel lang geduurd.
Aangekomen in Chiang Mai, EINDELIJK, werden we met vier personen (inclusief backpacks) in een veel te kleine tuk tuk naar het guesthouse gereden. Nadat de chauffeur het stelletje die met ons mee reed had afgezet, had de tuk tuk het (waarschijnlijk door een te zware last) begeven. Tevergeefs hebben nog geduwd maar dit mocht niet baten. Een andere tuk tuk chauffeur heeft ons verder gebracht. Aangekomen bij het guesthouse, gelegen naast een tempel, kwamen we tot de verrassing dat we niet hier zouden gaan slapen maar in een hotel. Ook zag de planning voor Chiang Mai en Chiang Rai er wat anders uit. Wel gunstiger! Na afgezet te zijn bij onze werkelijke slaapplaats, een hotel met binnenzwembad, zijn we nog even de stad in gegaan.
De volgende ochtend, werden we met een beetje tegenzin, opgehaald om een tempel te bezoeken bovenop een berg van Chiang Mai. Onze zin was niet zo groot omdat we in de loop van de tijd al zo veel tempels hebben bezichtigd en deze toch voornamelijk allemaal op elkaar lijken. Maar goed, we hadden ervoor betaald! Berg op was het best spannend; de wegen waren smal en steil. Daar aangekomen gingen we eerst een stam en markt bezoeken. In onze ogen was dit gewoon tijdopvulling en we hadden het daarom daar al snel gezien. Vervolgens zijn we doorgereden naar de tempel. Eerst moesten we een paar trappen beklimmen en uiteindelijk waren we beland op plaats van bestemming. De tempel was mooi maar het uitzicht wat we hadden over Chiang Mai was mooier. Schitterend!
Na deze tocht zijn we naar de zondagmarkt gelopen. Deze was erg gezellig en het fijne was dat de mensen hier best relaxt, dus niet opdringerig zijn. Hier hebben we ook prima gegeten.

Op maandag 19 november zaten wij al bijtijds aan een stevig ontbijt, zodat we zeker op tijd zouden zijn voor een driedaagse trekking door de jungle. Omdat we zo vroeg waren, hadden we zelfs tijd over om een mensencheck te doen. Hier bekeken wij wie en wat er samen met ons de trekking gingen doen. Na veel afkeuring, bleek het groepje uiteindelijk erg gezellig te zijn! Man (onze reisleider) kwam ons bij het hotel ophalen. Allen stapten we de auto in op weg naar de jungle. Voordat we de berg opreden moesten we eerst nog naar de plaatselijke politie, zodat ze wisten wie er de jungle in waren mocht er iets gebeuren. Halverwege de rit de bergen in, hadden we een stop om olifant te rijden. In het begin vonden we het rete spannend maar al snel merkte we dat het lieve beesten zijn. De rit was geweldig. Berg op en berg af over smalle paden en het uitzicht was prachtig! Wat ontzettend cool om dit gedaan te hebben. Tijdens de rit begon het hevig te regenen maar dit mocht de pret niet drukken. Na deze rit zijn we gaan lunchen en verder de berg in getrokken naar de beginplaats van onze tocht. Vanaf hier begon een helse maar uitdagende tocht. De omgeving was prachtig en de route op sommige punten zeer pittig. We moesten klimmen en dalen, en dat op veelal smalle en zeer gladde paden. Uiteindelijk zijn we na een flinke wandeling aangekomen bij een dorpje. Hier leeft een stam met vier gezinnen, allen familie van elkaar. Het was leuk en tegelijkertijd apart om te zien hoe zij leven. Zeer primitief en de kinderen gaan niet naar school. Na een lekkere banaan te hebben gegeten zijn we door gaan wandelen. Onderweg zagen we alleen maar moois. We zijn bij een waterval een lange tijd gestopt, rijstvelden, rivieren, en veel dieren en planten. Aan het eind van de middag zijn we aangekomen bij onze eerste overnachtingsplek. Wat primitief. We moesten ons wassen in de rivier, er was geen elektra en fatsoenlijk toilet. Slapen ging hier redelijk, al waren de matrassen zo hard als de bamboebodem van het hutje en moest je niet teveel nadenken over de enge beesten die hier zitten.
De volgende morgen zijn we weer op pad gegaan. Deze dag zouden we veel gaan wandelen en drie watervallen bezoeken. De tocht was nu nog helser omdat het had geregend. Als je even niet alert was kon je zo de afgrond in glijden. Concentratie en uithoudingsvermogen was hierbij een pre. De tocht was zwaar maar prima te doen. Onderweg hebben we drie mooie watervallen gezien en kon je er zelfs in zwemmen. Ook zijn we olifanten tegengekomen die zich in de rivier wastten. Dit was erg indrukwekkend om van dichtbij te mogen zien. Hierna zijn we verder gaan lopen en aangekomen bij onze tweede slaapplaats. Ongeveer net zo als de eerste, wellicht iets beter! De volgende dag hebben we kort gewandeld en afsluitend zijn we gaan bamboe-raften. Wat een (water)plezier! Wederom was de omgeving en het raften tof.
Terug in het hotel waren we blij met een normale douche en toilet. We hebben de avond afgesloten met een etentje met Manon, een meisje die we tijdens deze driedaagse trekking hebben leren kennen.
Terugkijkend op deze trekking was dit tot nu toe een hoogtepunt van onze reis. Wat een ervaring!

Op donderdagochtend zouden we al vroeg opgehaald worden voor een dagtocht en Chiang Rai. Helaas werden wij pas een uur later opgehaald, dus de stemming zat er al goed in! Dit was een lange dag maar om het kort te houden zijn we naar hotsprings, de witte tempel, de Golden Triangle (drielandenpunt waar Laos, Myanmar en Thailand samen komen), het meest noordelijke punt van Thailand en beroemde longnecks geweest. Na een vermoeiende dag zijn we afgezet bij ons guesthouse in Chiang Rai. Het was hier erg prima. We hadden ditmaal een buitenzwembad maar helaas konden we hier geen gebruik van maken, omdat we de volgende ochtend alweer de slowboat zouden nemen naar Laos!

Vanaf Chiang Rai zijn we naar de grens van Laos gegaan. Na veel geregel ''zaten'' we uiteindelijk om 12.00u op de boot. Hier kennen ze volgens ons geen maximum want de boot zat overvol! Iedere slowboat heeft hier een soort van hutje op de boot waar de bemaning slaapt, kookt en doucht. Gelukkig hadden we daar een plekje kunnen bemachtigen waardoor we niet hoefden te staan. Wij hadden met stip het mooiste uitzicht maar enige kanttekening was dat we in de uitlaatgassen en herrie van de motor zaten. Rond half 6 kwamen we aan in Pakbeng, zo ongeveer halverwege de route naar Luang Prabang. Hier hadden we een overnachtingsstop en de volgende ochtend zijn we weer verder gegaan. Vroeg opgestaan deze ochtend, zodat we ditmaal wel een ''gezond plekje'' hadden. En dat hadden we! De tocht was lang. Onderweg stopten we om wat mensen op te pikken en af te zetten. Wederom was de boot bomvol maar wij zaten lekker en het uitzicht was weer genieten! Eindelijk zijn we aangekomen in Luang Prabang. Het duurde twee lange dagen maar wij vinden het nu al beter dan Thailand. De rust, mensen, natuur en het stadje. Ze hebben hier veel westerse invloeden; qua eten bijvoorbeeld stokbrood, pannenkoeken en nog veel meer! Het is heerlijk rustig en de mensen zijn stukken relaxter. Vandaag gaan we de stad verkennen en onze route uitstippelen voor Laos. Wij zijn benieuwd wat dit land nog meer moois te bieden heeft!

Veel liefs van,
Josje en Marijke

• 25 November 2012 - 10:19

Linda:

Jullie hoeven jezelf niet te vervelen.zo te lezen! Ben benieuwd wat laos jullie nog gaat bieden! Lkkr genieten samen! Maar dat gaat goed volgens mij! Liefs Linda

• 25 November 2012 - 11:05

Danique:

Wat een verhaal! klinkt echt super allemaal. Ben ook zeer benieuwd naar de foto's ;-) Geniet er nog van en tot het volgende verhaal. xxx

• 25 November 2012 - 12:31

Priscilla:

Hee meiden,

Klinkt weer gaaf allemaal!
    Veel plezier in Laos! Hopelijk hebben ze daar minder tempels die op elkaar lijken.. ;)
    Geniet er van!

Liefs, Priscilla

• 25 November 2012 - 12:33

Priscilla:

Ps. de foto's zien er ook echt vet uit! :)

• 25 November 2012 - 13:05

Trudie & Sumath:

Hey dames,

De reis is nog maar net begonnen, maar wat hebben jullie al veel gezien en gedaan! Geniet nog van al het moois wat jullie tegenkomen!
    We horen het wel.

Dikke kus Trudie & Sumath

• 25 November 2012 - 15:55

Marleen:

Super zeg! Jullie vermaken je wel, dat is te lezen.
    Nu alweer benieuwd naar jullie volgende reisverslag!

• 25 November 2012 - 16:16

Els:

Hallo meiden,

of moet ik zeggen 'schrijvers in de dop".
    Mooi om te lezen, vlot en leuk geschreven. Dit soort 'opstellen' lukte jou vroeger helemaal niet Josje ;) ha,ha.
    Ik voel me haast reisgenoot, als ik mijn ogen dicht doe dan zie ik het zo allemaal voor me.
    Ik zie, hoor en voel jullie genieten! Geweldig. Het ga jullie goed, dikke kus. Els.

• 25 November 2012 - 19:11

Matt En Mientje:

Hoi avontuurlijke meiden,zo te lezen vermaken jullie je wel.Geniet samen maar van alles wat jullie doen en zien.Je komt tenslotte niet zomaar ergens een olifant tegen of een of ander vreemd wezen!Sinterklaas zullen jullie in ieder geval niet zien want die is al bij ons op bezoek en jammer voor jullie hij heeft ook niets voor jullie, moet je maar een jaartje wachten!Je kunt tenslotte niet alles hebben, of het een of het ander en jullie kozen voor het ander door op reis te gaan.Vermaak je nog,veel plezier samen en tot een volgend bericht!!!

• 25 November 2012 - 22:03

Marianne Van Der Burgt:

Beste dames,

Met heel veel plezier heb ik jullie verslagen tot nu toe gelezen.Kijk nu al uit naar jullie volgende verslag. Het maakt me een beetje mede reisgenoot. ( met heel veel fantasie natuurlijk) Veel plezier voor de rest van jullie reis! Groetjes, Marianne.

• 26 November 2012 - 09:55

Manon:

Met de nodige conditie was het idd prima te doen....... ;)

• 26 November 2012 - 09:55

Manon:

Met de nodige conditie was het idd prima te doen....... ;)

• 26 November 2012 - 11:13

Inge:

Leuk verhaal weer meiden! Geniet ervan! X

• 27 November 2012 - 11:23

Susan:

Hee Meiden.

Wat een leuke verhalen om te lezen!
    Super wat jullie allemaal gezien hebben en nog gaan zien, ik ben jaloers.
    Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Liefs, Susan.

• 27 November 2012 - 22:17

Ronald En Marieke (Gruntjes):

Hoi Josje en Marijke,

Leuk te lezen. Echt een wereldervaring.
    Blijf met volle teugen genieten! Veel plezier samen!

Groetjes uit het frisse Oss,
    Ronald en Marieke

• 28 November 2012 - 21:50

Ellen (van Der Heijden):

Wow josje en marijke wat een geweldg verhaal, ik zou zo weer 20 willen zijn en dit allemaal meemaken. Ik vind het behoorlijk stoer hoor al die avonturen met 2 meiden. Het likt mij prachtig en zeker de belevenis van julie leven, dit vergeten jullie nooit meer denk ik.
    Blijf genieten en kom met nog meer van zulke prachtige verhalen terug.
    Wij zitten midden in het Sint gebeuren met pepernotn en chocolade letters. Tel daarbij regen, wind en kou bij op en jullie ouden zomaar heimwee krijgen.
    Veel plezier en tot het volgende verhaal

Liefs Alex en Ellen

• 09 December 2012 - 13:11

Harrie Ne Nellie:

Marijke en Josje, het is weer een prachtig verhaal, weten dat jullie je niet vervelen en het goed gaat.
    Wij zijn intussen weer opa en oma geworden van een gezonde kleindochter VIVE (ruim 10 pond) op donderdag 6 december. Wij wensen jullie nog een prettige reis toe en geniet ervan de komende 6 weken.
    Groetjes, Harrie Nel